Podľa ministra životného prostredia Tomáša Tarabu (nominant SNS) ide o
najväčšiu slovenskú priehradu, ktorá má nielen národohospodársky, ale aj
ekologický význam. "Garantujem, že ochrana toho najhodnotnejšieho,
čo na Slovensku máme - vody, je pre mňa absolútnou prioritou. Chcem, aby
si na prvom mieste plnili zákonnú úlohu na to určené štátne firmy a
mali na to aj peniaze," ubezpečil.
Taraba zdôraznil, že realizované opatrenia zvýšia efektivitu a
spoľahlivosť vodnej stavby pri povodniach. Zabezpečia tiež stabilné
dodávky kvalitnej pitnej vody a prispejú k spoľahlivej výrobe čistej
elektrickej energie z vody.
Závery technicko-bezpečnostného dohľadu ukázali, že je nevyhnutná
rekonštrukcia a výmena vodiacich prvkov provizórneho hradenia, vrátane
nevyhnutných úprav súvisiacich konštrukcií. Podľa generálneho riaditeľa
SVP Jozefa Moravčíka budú demontáž a následnú montáž vodiacich prvkov
robiť potápači pod vodnou hladinou. "Toto opatrenie je dôležité z
dôvodu minimalizovať obmedzenia prevádzky a rekreácie. V tejto
súvislosti pristúpime k zníženiu hladiny v nádrži pod prah klapiek na
kótu 597 metrov nad morom, čo je v porovnaní s jej bežnou hladinou o dva
metre menej," povedal Moravčík.
Riaditeľ zdôraznil, že na opravu čakali dlhých osem rokov. Zdĺhavá bola najmä akumulácia finančných zdrojov. "Súťaž bola vyhodnotená na 225.000 eur bez DPH," poznamenal.
Vodohospodári navrhli rekonštrukčné práce tak, aby mali čo najmenší
vplyv na dopravu. Obmedzenia konzultovali s dotknutými samosprávami aj
úradmi. Prejazd vozidiel bude čiastočne obmedzený v čase realizácie
opravy, a to v časti jazdného pruhu smer Trstená - Námestovo. Druhý pruh
v smere Námestovo - Trstená bude v bežnom režime.
Oravská priehrada sa rozprestiera na ploche 3347 hektárov a má najväčší
objem vody, celkom 367.152.000 metrov kubických. Vodná stavba je jednou z
302 nádrží, ktoré spravuje SVP.